یک مطالعه جدید نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است به دلیل وجود ویروس در بدن خود، علائم طولانی مدت این بیماری را تجربه کنند. این یافته‌ها به نگرانی‌های جدی درباره عوارض بعد از کووید-۱۹ دامن می‌زند و نشان می‌دهد که مدیریت و درمان این علائم نیاز به توجه بیشتری دارد.

هشدار محققان: ویروس کرونا ممکن است باعث بروز علائم طولانی مدت شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت،محققان در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون با تحلیل بیش از ۱۵۰۰ نمونه خون از حدود ۷۰۰ بیمار، به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای علائم شدید کووید طولانی هستند، احتمالاً دو برابر بیشتر از دیگران دارای پروتئین‌های SARS-CoV-۲ در خون خود هستند. این پروتئین‌ها نشانه‌ای از عفونت مداوم ویروسی به حساب می‌آیند.

به گفته «زوئی سوانک»، محقق ارشد این مطالعه، این یافته می‌تواند راهی جدید برای درمان کووید طولانی در برخی بیماران باشد. او تصریح کرد: «اگر بتوانیم گروهی از بیماران را شناسایی کنیم که به خاطر وجود ویروس در بدن، علائم طولانی مدت دارند، می‌توانیم آنها را با داروهای ضد ویروسی درمان کنیم.»

تحقیقات نشان داده است که حدود ۴۳ درصد از بیماران مبتلا به علائم طولانی کووید که حداقل سه سیستم اصلی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از وجود این پروتئین‌های ویروسی در خون خود خبر می‌دهند. در مقایسه، تنها ۲۱ درصد از افراد بدون علائم طولانی کووید دارای این پروتئین‌ها هستند.

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کووید طولانی، نشانه‌هایی از عفونت مداوم ندارند. «دیوید والت»، یکی دیگر از محققان، به این نکته اشاره کرد که ممکن است بیش از یک عامل در بروز علائم طولانی کووید نقش داشته باشد. به عنوان مثال، آسیب به سیستم ایمنی ناشی از ویروس می‌تواند موجب اختلال در عملکرد آن شود، حتی پس از پاکسازی ویروس.

سوانک همچنین اشاره کرد که این تصور که ویروس‌ها می‌توانند در بدن باقی بمانند و علائم ایجاد کنند، مختص کووید نیست. او به ویروس‌های ابولا و زیکا به عنوان نمونه‌هایی از ویروس‌هایی که با سندرم‌های پس از بیماری مرتبط هستند، اشاره کرد.

محققان در حال برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات بیشتر به منظور درک بهتر این موضوع هستند که آیا عفونت مداوم واقعاً علت بروز علائم طولانی کووید در برخی افراد است یا خیر. این تحقیقات می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری برای بیمارانی که از علائم طولانی مدت رنج می‌برند، منجر شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که کووید-۱۹ یک چالش پایدار در عرصه بهداشت عمومی است و نیاز به بررسی و مدیریت دقیق‌تری دارد تا به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha